Pers: intranet gemeente Den Haag

16 nov. 2013   admin

Sinds december 2012 heeft het ‘Huis aan huis aan het werk’ (HHW) tweehonderd gezinnen, met kinderen onder de 18 jaar, bezocht in de Schilderswijk. Het team, bestaande uit Monique Fennes, Leon Elsackers, Jan Vrieling, Marie-Jose Kruijsen en Mohammed el Mahi, heeft inmiddels van 170 mensen in kaart gebracht op welke trede van de participatieladder zij zich bevinden op het moment van huisbezoek. Door het hulpaanbod van HHW zijn er sindsdien 45 (=27%) gestegen op de participatieladder. Ook is een speciaal programma ontwikkeld voor allochtone vrouwen die de Nederlandse taal niet beheersen. We zijn net gestart met een groep vrouwen van Turkse afkomst en eind september /begin oktober starten we met een groep voor Marokkaanse vrouwen. Vorige week is nog een cursus gestart voor vrouwen die heet ‘Inzicht in jezelf’, deze cursus is gericht op persoonlijke ontwikkeling. Deze cursus wordt gegeven door de Stichting Double Vision die zich belangeloos inzet voor de positie van allochtone vrouwen.

Op 1 september is het team uitgebreid met negen medewerkers vanuit de afdeling IV. Het werkgebied is uitgebreid en er staan huisbezoeken aan 500 nieuwe cliënten in de Schilderswijk op het programma. Bovendien is Jan Donders (projectleider) per 1 september vervangen door Rene Huivenaar als nieuwe teammanager. De voortgang van ons werk meten we in de zo genaamde ‘ballenbak’. Elke bal staat voor één klant en elke bak voor een trede op de participatieladder.

Tekst Jan Vrieling
Foto Esther van der Heijden